Wersja kontrastowa Przejdź do treści Mapa Strony Instrukcja

Zespół Szkół w Burzeninie

Twój portal informacyjny

Kontakt
Wzory
Aktualności

Strona główna

Wiadomości

Aktualności

Wróć
  • Aktualności
  • Statut
  • Struktura organizacyjna
  • Wzory dokumentów
  • Zamówienia publiczne
  • Procedury rekrutacji
  • Wniosek o przyjęcie
  • Konkursy, praca
  • Kontakt

Statut

Publikacja: 2015-02-23

Autor: Damian Skrobała


STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ W BURZENINIE

Tekst jednolity z dnia 1września 2015r

1. Rada Pedagogiczna postanawia wprowadzić jednolity tekst Statutu Zespołu Szkól w Burzeninie.
2. Tekst jednolity Statutu Zespołu stanowi załącznik do niniejszej ustawy.
3.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Spis treści

Regulacje prawne dotyczące statutu………………….. …………….…………………………3
Rozdział I
Przepisy ogólne……………………………………………………………………………….   4
Rozdział II
Cele i zadania Zespołu Szkół w Burzeninie………… ………………………...….…..………..7
Rozdział III
Sposoby realizacji przez Zespół zadań wynikających z ustawy………………...…………… 10
Rozdział IV
Organy zespołu i ich kompetencje………………………………………………….…………14
Rozdział V
Organizacja zespołu………………………………………………………………..………….20
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy zespołu………………………………………….……………24
Rozdział VII
Wychowankowie i uczniowie zespołu………………………………………………………..28
Rozdział VIII
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów………………….......................................31
Rozdział IX
Postanowienia końcowe……………………………………………………………………….31
Załącznik nr 1 *
Wewnątrzszkolny system oceniania.
Załącznik nr 2 *
Szkolny Program Profilaktyki.
Załącznik nr 3*
Program Wychowawczy Szkoły.
Załącznik nr 4*
Koncepcja Pracy Szkoły
Załącznik nr 5*
Koncepcja Pracy Przedszkola
 Załącznik nr 6*
Program Wychowawczy Przedszkola
Załącznik nr 7*(uchylono)
Zasady rekrutacji do Szkoły Podstawowej w Burzenine
Załącznik nr 8*( uchylono)
Zasady rekrutacji do Publicznego Przedszkola w Burzenine
 Załącznik nr 9*
Zasady korzystania ze stołówki szkolnej.


*Załączniki są integralną częścią statutu

Regulacje prawne dotyczące statutu.

1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;/ Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami/.
2. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół; / Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 ze zmianami/.
3. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkole publicznej;/ Dz. U. z 2007r. Nr 83, poz. 562 ze zmianami/.
4. Rozporządzenie MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach; / Dz. U. z 1992r. Nr 36, poz. 155 ze zmianami/.
5. Rozporządzenie z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych;
     /Dz. U. z 2004r. Nr 26, poz. 232 ze zmianami/.
6. Rozporządzenie MEN z dnia 18 kwietnia 2002r. w sprawie organizacji roku szkolnego; / Dz. U. z 2002r. Nr 46, poz. 432 ze zmianami/.
7. Rozporządzenie MEN i S z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i przedszkolach; /Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69/.
8. Rozporządzenie MEN i S z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; / Dz. U. z 2003r. Nr 11, poz. 114/.
9. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r.;/ Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami/.
10. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie      "Zasad techniki prawodawczej"; / Dz. U. z 2002r. Nr 100, poz. 908/.
11. Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 1, poz. 1)
12 Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania    przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
13. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2011 r.)
14.  Rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania (Dz. U. z2004r. Nr256, poz.2572, z późn. zm.)
15. Rozporządzenie MEN  z dnia 24 lipca 2015 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (DZ. U. poz. 1113).


ROZDIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE

§ 1
1. Zespół Szkół w Burzeninie, zwany dalej " Zespołem", tworzą:
1) Szkoła Podstawowa im. księdza kanonika Baltazara Pstrokońskiego w Burzeninie.
2) Publiczne Przedszkole w Burzeninie
2.Siedzibą  Zespołu jest budynek w Burzeninie, ul. Sieradzka 11

§ 2
1. Zespół używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami
2. (Uchylono)
3. (Uchylono

§ 3
1. Zespół jest placówką publiczną.
2. Organem prowadzącym  dla Zespołu jest  Gmina Burzenin.
3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem jest Kuratorium Oświaty w  Łodzi.

§ 4
1. Organ prowadzący Zespół odpowiada za jego działalność.
2. Zespół prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w Ustawie o finansach publicznych i Ustawie o rachunkowości.
3. Swoje zadania organ prowadzący realizuje na podstawie porozumienia zawartego z dyrektorem Zespołu.
4. Organ prowadzący jest zobowiązany zapewnić realizację zadań dydaktyczno- wychowawczych i opiekuńczych Zespołu określonych przepisami MEN.
5. Organ prowadzący może zwiększyć środki na wynagrodzenia nauczycieli Zespołu w stosunku do środków na wynagrodzenia, które gwarantuje państwo.
6. Organ prowadzący zatwierdza arkusze organizacyjne "Zespołu" do 30 maja każdego roku.
7. Organ prowadzący powołuje i odwołuje dyrektora Zespołu z zachowaniem obowiązujących przepisów.
8. Organ prowadzący przekazuje w trwały zarząd Zespołowi nieruchomości stanowiące własność Gminy Burzenin z przeznaczeniem na cele statutowe tj. prowadzenie działalności dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej.
9. Obsługę finansowo-księgową Zespołu prowadzi Urząd Gminy w Burzeninie.

§ 5
1. (Zespół może na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:
1) dobrowolnych wpłat rodziców,
2) opłat za wyżywienie ,
3) opłat za wynajem sali gimnastycznej, stołówki lub innych pomieszczeń.

§ 6
1. Zespół organizuje naukę i opiekę dla dzieci zamieszkałych w jego obwodzie, podlegających obowiązkowi szkolnemu.
2. Na prośbę rodziców do szkoły i przedszkola  może uczęszczać dziecko z innego obwodu, jeśli uzasadnione jest to dobrem dziecka i pozwalają na to warunki szkoły i przedszkola .

§ 7
1. Szkoła Podstawowa posiada własny sztandar z godłem Rzeczypospolitej Polskiej i herbem patrona szkoły.
Szkoła Podstawowa posiada własne logo- tarcza koloru granatowego, w jej centralnej części znajduje się herb Poraj, a nad nim i pod nim napis: "Szkoła Podstawowa im. ks. kan. Baltazara Pstrokońskiego w Burzeninie".
2. (uchylony)

§ 8
1. Nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa.
2. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole podstawowej wynosi 6 lat.
3. (Otrzymuje brzmienie) Obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia przez ucznia szkoły podstawowej, nie później niż do 18 roku życia.
4. W szkole podstawowej mogą funkcjonować  klasy integracyjne. Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. Klasa jest objęta opieką dwóch nauczycieli- wiodącego i wspomagającego. Nauczyciel wspomagający jest specjalistą wspierającym w toku edukacji dzieci niepełnosprawne.
5. Warunkiem przyjęcia dziecka sześcioletniego do szkoły w okresie od 1 września 2009- 2011 jest wcześniejsze objecie dziecka wychowaniem przedszkolnym w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole. Jeśli dziecko mające 5 lat nie chodzi do przedszkola, wymagana jest opinia psychologiczno- pedagogiczna.
6. (Uchylono)
7. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż jeden rok.
8. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
9. Decyzje w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor Zespołu w obwodzie, w którym dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Za wypełnianie obowiązku szkolnego odpowiedzialni są: rodzice, Rada Pedagogiczna i dyrektor Zespołu.
10. Na wniosek rodziców dziecka dyrektor Zespołu może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
11. Niespełnienie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
12. Przez niespełnienie obowiązku szkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej.
13. Zasady rekrutacji do Szkoły Podstawowej określają odrębne przepisy. Załącznik nr. 7
Uchylono ppkt. a-k

§ 9
1.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora Zespołu i Rady Rodziców.
2.Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora Zespołu i Rady Rodziców, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
3.(uchylono)
4.W oddziałach przedszkolnych na życzenie rodziców może być zorganizowana nauka religii.
5.Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi ok. 15 minut dla chętnych dzieci w wieku 3 lat, 15 minut dla  dzieci 4-letnich, 30 minut dla  dzieci 5-6 letnich.
6.Dzieci 5 i 6-letnie podlegają obowiązkowi przygotowania przedszkolnego.
7.Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat oraz starsze, którym na podstawie opinii Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej odroczono spełnianie obowiązku szkolnego.
8.W przedszkolu jest możliwość utworzenia zajęć wczesnego wspomagania dla dzieci do lat 3.
9.Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie dla dzieci 5 i 6-letnich  oraz dla dzieci 3 - 4- letnich w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie.
10.(Uchylono)
11.Przedszkole zapewnia dla dzieci odpłatne wyżywienie, tj. 1 posiłek w postaci obiadu dwudaniowego. Zasady odpłatności oraz wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Opłaty za wyżywienie określa odrębny dokument.
12.(Uchylono)
13.Zasady rekrutacji dzieci do Publicznego Przedszkola w Burzeninie określa odrębny dokument. Załącznik nr 8
14.(Uchylono )a-i
15.(Uchylono
16.(Uchylono a-c)
17.Uchylono  a-c
18.(Uchylono)
19.(Uchylono)
20.Uchylono)
21.(Uchylono )
22.(uchylono)
Uchylone pt 14-21 znajdują się w odrębnym dokumencie "Zasady rekrutacji dzieci do  Publicznego Przedszkola w Burzeninie"
22. Od 1 września 2009 roku dziecko pięcioletnie ma prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego, od 1 września 2011 roku ma obowiązek do rocznego przygotowania przedszkolnego.
23. W przedszkolu prowadzi się dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym dokumentuje się przebieg pracy dydaktyczno - wychowawczej.


ROZDIAŁ II
CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ W BURZENINIE

§ 10
1.Zespół realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa z uwzględnieniem  celów i zadań programu wychowawczego, programu profilaktyki szkoły podstawowej i przedszkola: Załącznik nr 2 i 3.
1) Zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego wszechstronnego rozwoju,
2) Przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasadę solidarności, wolności, uczciwości, honoru.
3) Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
4) Stwarza warunki do wyrównywania braków przez uczniów słabszych,
5) Sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości uwzględniając warunki placówki
6) Rozwija dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
7) Kształtuje samodzielność wychowanków w dążeniu do dobra indywidualnego i społecznego,
8) Kształtuje potrzeby i umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne i innych,
9) Przygotowuje do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
10) Kształtuje u wychowanków postawy tolerancji, akceptacji siebie i innych,
11) Kształtuje nawyki higieniczne i prozdrowotne.

§ 11
1.Edukacja przebiega w następujących etapach:
1) Etap 0 - wychowanie  przedszkolne,
2) Etap I - klasy I-III,
3) Etap II-  klasy IV - VI.

§ 12
1.Celem przedszkola jest:
1) Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym.
2) Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
3) Zapewnienie opieki, wychowania i uczenia w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
4) Tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie " gotowości szkolnej" z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka.
5) Pełnienie funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze rodziny.
6) Organizacja  opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym.


§ 13
1.Zadaniem przedszkola jest:
1) Kontynuacja wychowania domowego.
2) Przygotowanie dziecka do nauki szkolnej.
3) Stworzenie miejsca, w którym dzieci i dorośli czują się dobrze.
4) Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana dzieciom przez poradnię.
5) Stworzenie warunków do poznania, rozumienia siebie i świata.
6) Zapewnienie  warunków do nabywania umiejętności poprzez działanie.
7) Udzielanie dziecku pomocy w budowaniu  systemu wartości.
8) Wspomaganie rodziny w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej.

§ 14
1.Sposób realizacji zadań przedszkola:
1) Szczegółowy sposób realizacji zadań przedszkola w każdym roku     szkolnym określa zestaw programów wychowania.
a) Przedszkolny zestaw programów wychowania zawiera programy wychowania dla poszczególnych oddziałów,
b) Przedszkolny zestaw programów zatwierdza Dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
2)Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w diagnozowaniu potrzeb dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz szkolnym pedagogiem.

§ 15
1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim:
1) Za bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu odpowiada nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału.
2) Dzieci nie mogą być pozostawione bez opieki.

§ 16
1. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierana dziecka z przedszkola zawarte są w procedurach.

§ 17
1.W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe uwzględniające potrzeby i możliwości dzieci.
1) Zajęcia dodatkowe prowadzone są za zgodą rodziców.
2) Nauka religii oraz języka angielskiego prowadzone są przez specjalistów.
3) Czas trwania zajęć wynosi: 15 minut dla dzieci 3-4 letnich, 30 minut dla dzieci 5-6 letnich.

 

§ 18
1.Celem i zadaniem szkolnej edukacji na etapie I i II jest:
1)W zakresie nauczania:
a) nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
b) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
c) dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
d) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych, itp.),
e) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
f) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
g) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
h) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
2) W zakresie kształcenia umiejętności:
a) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności,
b) skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień,
c) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm;
d) rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
e) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
f) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
g) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
h) przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
1) W zakresie pracy wychowawczej uczniowie w szczególności:
a) znajdują w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego          (w  wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, społecznym, estetycznym, moralnym i duchowym),
b) rozwijają w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
c) mają świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie,
d) stają się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,
e) poszukują, odkrywają i dążą na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia  celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
f) uczą się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowują się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
g) przygotowują się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mają możliwość doskonalenia się,
h) kształtują w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, potrafią współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
2) Zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego wszechstronnego rozwoju,
3) Stworzenie warunków do wyrównywania braków przez uczniów słabszych,
4)  Kształtowanie nawyków  higienicznych i prozdrowotnych.


Rozdział III
SPOSOBY REALIZACJI PRZEZ ZESPÓŁ ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z USTAWY

§ 19
1. Szczegółowy sposób realizacji zadań Zespołu w każdym roku szkolnym określa: szkolny zestaw programów nauczania i wychowania, program wychowawczy szkoły i przedszkola, program profilaktyki szkoły
2. Szkolny zestaw programów nauczania zawiera programy dla poszczególnych oddziałów, dobrane tak by możliwa była realizacja wszystkich zadań wynikających z podstawy programowej.
3. Szkolny zestaw programów nauczania do użytku w szkole i przedszkolu dopuszcza Dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
4. Program wychowawczy Zespołu uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
5. Szczegółowe zasady oceniania uczniów klas I- VI określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w klasach I-III oraz Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w klasach IV - VI.
1) (dodano)Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w klasach I-III oraz w klasach IV -VI uwzględniają przepisy rozporządzenia MEN w tej sprawie. (Załącznik nr 1 do Statutu)

§ 20
1. (dodano)Zespół udziela dzieciom, uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno - pedagogicznej na terenie placówki, która polega:
- (dodano)diagnozowaniu środowiska ucznia,
- na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów,
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków,
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości,
- wspieraniu uczniów z wybitnymi uzdolnieniami,
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród rodziców i dzieci,
- prowadzeniu działań profilaktycznych,
- podejmowaniu działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów,
- dostosowywaniu metod i form pracy oraz materiałów nauczania do różnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
- dostosowywaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, uwzględniając opinie i orzeczenia z poradni psychologiczno - pedagogicznej,
- wspieraniu nauczycieli w pracy z grupami o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach edukacyjnych,
- wspieraniu nauczycieli, wychowawców i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
2. (zmieniono))Zespół dokonujący wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia niepełnosprawnego powinien zbierać się 2 razy w roku.
3. (zmieniono)Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest nieodpłatna dla ucznia i może on z niej korzystać dobrowolnie.
4. (zmieniono)Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana na wniosek ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów, dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcy, nauczyciela uczącego danego przedmiotu lub innych podmiotów.
5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor, a udzielają jej nauczyciele, wychowawcy i specjaliści.
6. (zmieniono)Pomoc psychologiczno - pedagogiczna uczniom może być organizowana w formie: klas terapeutycznych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania, zajęć dydaktyczno -wyrównawczych, zajęć przygotowujących do konkursów i zawodów, zajęć przygotowujących do sprawdzianu szóstoklasisty, zajęć specjalistycznych (logopedycznych, socjoterapeutycznych lub innych o charakterze terapeutycznym), umożliwienia uczestnictwa w konkursach i zawodach.
7. (dodano)Pomoc psychologiczno - pedagogiczna rodzicom może być udzielona w formie porad, indywidualnych spotkań i konsultacji, szkoleń, warsztatów, polecania fachowej literatury, pomocy w kontaktach z instytucjami pozaszkolnymi.
8. (zmieniono)O formie i wymiarze organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej powinien być powiadomiony wychowawca klasy oraz rodzice ucznia.
9. (dodano)Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeceniu o potrzebie kształcenia specjalnego. IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny w ciągu miesiąca od zaistnienia potrzeby.
10. (dodano)Od 1 stycznia 2016 roku w jednostkach, w których wychowują się lub uczą się dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, z zespołem Aspergera z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zatrudnia się dodatkowo do oddziału nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistę (psychologa, logopedę, rehabilitanta) lub asystenta nauczyciela w przypadku klas I-III szkoły podstawowej lub pomoc nauczyciela w przedszkolu w innej formie.
11. (dodano)Zajęcia rewalidacyjne organizowane dla uczniów niewidomych, niesłyszących, z afazją lub z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera, mają obejmować:
- naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji - w przypadku dziecka lub ucznia niewidomego,
- naukę języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji - w przypadku dziecka lub ucznia niesłyszącego lub z afazją,
- zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne - w przypadku dziecka lub ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
12. (dodano)Zespół współpracuje z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, innymi poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia oraz fundacjami wspierającymi rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi w diagnozowaniu potrzeb dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz dalszej pomocy tym dzieciom.
1) organizuje nauczanie indywidualne w przypadku orzeczenia poradni,
2) umożliwia ukończenie szkoły programem szkoły specjalnej,
13. Dla uczniów mających trudności w nauce Zespół organizuje zajęcia wyrównawcze.
14. Zespół zapewnia możliwość rozwoju zdolności i zainteresowań w kołach przedmiotowych, kołach zainteresowań i innych zajęciach pozalekcyjnych.
15. Zespół zapewnia możliwość uczestnictwa w konkursach przedmiotowych i innych formach współzawodnictwa organizowanych na różnych szczeblach.
16. Zespół realizuje swoje zadania we współpracy z rodzicami, z samorządem, organizacjami szkolnymi i instytucjami współpracującymi z Zespołem.
17. W swoich działaniach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Zespół przestrzega zasad zawartych w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka.
18. W szkole powołano społeczną funkcję Rzecznika Praw Dziecka, który jest wybierany w głosowaniu tajnym co 5 lat. Rzecznik działa na rzecz ochrony praw dziecka, a w szczególności: prawa do życia i ochrony zdrowia, prawa do wychowania w rodzinie, prawa do godziwych warunków socjalnych, do nauki. Wszystkie podejmowane przez Rzecznika działania mają na celu ochronę dzieci przed wszelkimi przejawami przemocy, okrucieństwa, wyzysku, a także przed demoralizacją, zaniedbaniem i innymi formami niewłaściwego traktowania. Szczególną troską Rzecznik otacza dzieci z niepełnosprawne.
19. (dodano)W szkole organizuje się nauczanie indywidualne dla uczniów, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Za jego organizację odpowiada dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów ucznia i na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną.
20. (dodano)Dyrektor ustala zakres, miejsce, czas prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
21. (dodano)Nauczanie indywidualne powinno być zorganizowane w sposób zapewniający realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu, dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia oraz form pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
22. (dodano)Realizację poszczególnych zajęć dyrektor zleca nauczycielom poszczególnych przedmiotów, w łącznym wymiarze tygodniowym nie większym niż 10 godzin.
23. (dodano)Zajęcia są prowadzone w szkole lub w domu ucznia, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu.
24. (dodano)W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wynikające z ramowego planu nauczania danej klasy, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.

§ 21
1. Zadania opiekuńcze szkoły i przedszkola
1) Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
a. dyżury nauczycieli na terenie szkoły wg grafiku wywieszanego w pokoju nauczycielskim,
b. zapewnianie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
c. przydzielenie:
- jednego opiekuna: -do 30 uczniów - jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość i nie korzysta z przejazdów,
- jednego opiekuna na 15 uczniów w czasie wycieczki
- jednego opiekuna: na 10 uczniów w czasie turystyki kwalifikowanej
d. zgłaszanie do policji wycieczek autokarowych celem dokonania kontroli technicznej,
e. omawianie zasad bezpieczeństwa,
f. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom dojeżdżającym i dowożonym oraz innym potrzebującym tej pomocy,
g. szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
h. dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,
i. systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
j. zapewnienie uczniom warunków do spożycia posiłków w stołówce szkolnej,
k. utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i stałej czystości,
l. uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno - wychowawczych równomiernego ich rozłożenia w każdym dniu,
m.  organizację różnorodnych zajęć w każdym dniu,
n. unikanie łączenia  w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu,  z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
2) Postępowanie w razie wypadku dziecka w szkole określają oddzielne przepisy.
3)Budynek i teren szkoły objęty jest nadzorem kamer DCC - 581F w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki i wychowania dzieci.
1. (Uchylono)

§ 22
1. Dyrektor powierza każdy oddział szkolny i przedszkolny opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania na danym etapie edukacyjnym.
3. Dyrektor może zmienić wychowawcę oddziału na uzasadniony, pisemny wniosek większości rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

ROZDIAŁ IV
ORGANY ZESPOŁU I ICH KOMPETENCJE

§ 23
1.Organami Zespołu są:
1) Dyrektor Zespołu i jego zastępca
2) Rada Pedagogiczna Zespołu
3) Samorząd Uczniowski
4) Rada Rodziców

§ 24
1. Kompetencje i zadania Dyrektor Zespołu:
1) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych i reprezentuje go na zewnątrz.
2) Dyrektor Zespołu realizuje zadania określone przez rozporządzenie MEN, w szczególności:
a. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b. powołuje wicedyrektora Zespołu po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
c. dokonuje oceny pracy zawodowej nauczycieli,
d. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe zgodnie z regulaminami,
e. występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń i wyróżnień dla pracowników Zespołu z zachowaniem stosownych przepisów,
f. gospodaruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych w oparciu o szczegółowy regulamin,
g. opracowuje plan wydatków budżetowych i ponosi odpowiedzialność za jego realizację,
h. wnioskuje do organu prowadzącego Zespół w sprawach polityki płacowej wykraczającej poza określone przepisami minimum.
3) Dyrektor Zespołu kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą oraz:
a. sprawuje nadzór pedagogiczny nad Zespołem,
b. sprawuje opiekę nad uczniami i przedszkolakami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
c. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w ramach ich kompetencji,
d. wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, które są z niezgodne prawem,
e. (dodano)odpowiada za realizację zadań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
f. (dodano) organizuje zajęcia dodatkowe,
g. (dodano )jest zobowiązany do realizacji zadań w zakresie zdrowego żywienia dzieci.
4) Dyrektor Zespołu w wykonaniu swoich zadań współpracuje z wicedyrektorem, Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną oraz Samorządem Uczniowskim.
5) Dyrektor Zespołu jest członkiem Rady Pedagogicznej jak również jej przewodniczącym.
6)  Dyrektor Zespołu dopuszcza zestawy programów nauczania i wychowania.
7)  Dyrektor Zespołu do dnia 15 czerwca każdego roku podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
8) Dyrektor Zespołu jest upoważniony do publikowania w drodze własnego obwieszczenia tekstu jednolitego statutu.
9) Dyrektor Zespołu organizuje przeglądy, szkolenia bhp i ppż.
10) Dyrektor Zespołu organizuje okresową inwentaryzację majątku Zespołu.
11) Dyrektor Zespołu zapewnia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
12) Dyrektor Zespołu opracowuje wieloletni i roczny plan doskonalenia i dokształcania nauczycieli, program rozwoju placówki oraz ustala dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych zgodnie z przepisami.
13) Dyrektor Zespołu wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub przygotowania przedszkolnego poza szkołą.
14) Dyrektor Zespołu wydaje zarządzenia w następujących zakresach: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie.

§ 25
1.Kompetencje i zadania wicedyrektora Zespołu.
1) Wicedyrektor jest współodpowiedzialny za kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą zespołu.
2) Współuczestniczy w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad Zespołem.
3) Sprawuje kontrolę nad spełnianiem obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.
4) Wnioskuje do dyrektora w sprawach płacowych i dydaktycznych.
5) Wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród i kar porządkowych dla nauczycieli i pracowników obsługi, nad którymi sprawuje nadzór.
6) Współuczestniczy w opracowaniu planu budżetowego Zespołu.
7) Uczestniczy w planowaniu roku szkolnego.
8) Nadzoruje pracę obsługi Zespołu w tym kontroluje pracę intendenta.

§ 26
1.Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej.
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Zespołu realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole jako członkowie Rady. W zebraniach Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego.
3) Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a. (uchylono)
b. zatwierdzenie planów pracy Zespołu,
c. zatwierdzenie Programu Wychowawczego Zespołu,
d. podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promowania uczniów,
e. ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
f. wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne,
g. uchwalanie warunkowej promocji ucznia,
h. ustalanie warunków i zasad przyznawania wyróżnień uczniom klas I-III,
i. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
j. ustalenie  planu doskonalenia zawodowego nauczycieli.
k. (uchylono)
l. (dodano)ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym nadzoru zewnętrznego, dla doskonalenia pracy szkoły.
4) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a. organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
b. projekt finansowy szkoły,
c. (otrzymuje brzmienie) przydział nauczycielom stałych prac i zadań w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
d. występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego Zespół o odwołanie z funkcji dyrektora,
e. (uchylono)
f. wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
g. wnioski o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki ucznia.
h. (uchylono)
i. (dodano) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danego rocznika, przez co najmniej cykl edukacyjny i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,
j. (dodano) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych (zajęć z języka obcego innego niż obowiązkowy, zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, ale program nauczania został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania).
5) Szczegółowe kompetencje Rady Pedagogicznej zawiera jej regulamin.

§ 27
1.Samorząd Uczniowski
1) Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły podstawowej.
2) Władzami Samorządu są:
a. na szczeblu klas: samorządy klasowe,
b. na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
3) Zarząd wybierany jest przez ogół uczniów w głosowaniu powszechnym, tajnym.
4) Zasady działania Samorządu i jego organów określa Regulamin Samorządu uchwalony  przez ogół uczniów (nie może on być sprzeczny ze Statutem Zespołu).
5) Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
a. prawo do zapoznania się z programem nauczania,
b. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce  i zachowaniu,
c. prawo do organizowania życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
d. prawo do redagowania i wydawania  gazetki szkolnej,
e. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
f. prawo do wyboru opiekuna.
6) Szczegółowe prawa i obowiązki określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
7) Dyrektor Szkoły ma obowiązek uchylić uchwałę lub inne postanowienie Samorządu, jeżeli są ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.

§  28
 1 Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Zespołu
2.Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców.
3.Tryb wyboru członków Rady Rodziców zgodny jest z Regulaminem Rady Rodziców.
4Rada Rodziców uchwala Regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu.

5.Do kompetencji Rady Rodziców w szczególności należą:
a. współpraca ze szkołą, środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,
b. gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy,
c. wspieranie opiniami (przekazywanymi organowi prowadzącemu lub nadzorującemu) dokumentów uzasadniających potrzeby Zespołu,
d. wnioskowanie i opiniowanie planów pracy szkoły i przedszkola, szkolnych programów nauczania i podręczników.
e. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły,
f. (dodano) opiniowanie zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
g. (dodano) występowanie z wnioskami w sprawie prowadzenia dodatkowych zajęć, zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania uczniów,
h. (dodano) wnioskowanie o pozostawienie zwiększonego stanu liczebnego danej klasy, jeśli nowi uczniowie dojdą w trakcie roku szkolnego (jest to kompetencja rady rodziców oddziału na I etapie edukacyjnym).
6.Rada ma za zadanie zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami Zespołu, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły i przedszkola. W szczególności na:
a. znajomość zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie,
b.  uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności,
c. (dodano) znajomości Statutu i WZO,
d. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły i przedszkola dyrektorowi Zespołu.

§ 29
1.Organizacja i formy współdziałania Zespołu z rodzicami.
1) Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, kształcenia i opieki.
2) Formy współdziałania:
a. Spotkania rodzicielskie, semestralne i śródsemestralne, w ramach, których odbywa się zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły, zamierzeniami dydaktyczno -wychowawczymi klasy i szkoły ( ocenianie, klasyfikowanie, promowanie).
- Obecność rodziców na zebraniach klasowych jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności rodzic ma obowiązek skontaktowania sie z wychowawcą w terminie nieprzekraczającym tygodnia od daty zebrania.
b. Spotkania indywidualne w ramach, których rodzice mogą uzyskać informacje na temat zachowania, postępów w nauce, przyczyn trudności,
c. Zajęcia otwarte dla rodziców,
d. Angażowanie rodziców do pomocy w organizowanie imprez szkolnych i przedszkolnych,
3) Wobec rodziny (opiekunów prawnych) szkoła i przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
a. Nauczyciele pomagają rodzicom w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
b. Nauczyciele informują na bieżąco o postępach dzieci,
c.  Nauczyciele uzgadniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w szkole i w przedszkolu.
dodano (ppkt 4-9)
4) Rodzic powinien poinformować wychowawcę o stanie zdrowia swego dziecka celem uniknięcia zagrożeń podczas sprawowania opieki nad dzieckiem przez szkołę
5) Nieobecność ucznia na zajęciach lekcyjnych rodzic usprawiedliwia zgodnie z obowiązującą w szkole procedurą.
6) W przypadku, kiedy sytuacja dydaktyczno-wychowawcza danego ucznia budzi zastrzeżenia wychowawcy, a kontakt z opiekunami ucznia jest utrudniony, wychowawca wraz z pedagogiem szkolnym odbywa wizytę w domu ucznia, podczas której zostaje sporządzona notatka ze spotkania podpisana przez uczestniczące w nim osoby.
7) Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do: wychowawcy klasy, rady pedagogicznej, dyrekcji szkoły, a następnie do organu prowadzącego szkołę.
8) (dodano)  Rodzice uczniów wszystkich klas na pierwszej wywiadówce zapoznają się ze Statutem wraz z załącznikami oraz z PZO z każdego przedmiotu.
9) Rodzice wyrażają pisemną zgodę na:
a) zamieszczanie zdjęć dziecka w Internecie, w gazetce szkolnej i na wystawkach szkolnych,
b) udział w wycieczkach środowiskowych i wyjazdowych,
c) udział w dyskotekach, imprezach szkolnych i pozaszkolnych,
d) uczestnictwo w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych,
e) udział w projektach edukacyjnych realizowanych na terenie szkoły,
f) udział w zajęciach pozalekcyjnych, wyrównawczych, kółkach zainteresowań.

§ 30
1.Zasady współdziałania organów Zespołu.
1) Każdy organ Zespołu ma zapewnioną swobodę działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych Ustawą i Statutem.
2)  Każdy organ Zespołu planuje swoją działalność na rok szkolny.
3) Poszczególne organy Zespołu koordynują swoją pracę w oparciu o opracowane plany działania.
a) Plany działania powinny być uchwalane nie później niż do końca września.
4) Organy Zespołu w ramach współpracy mogą zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów, informacji.
5) Uchwały organów prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji podaje się do ogólnej wiadomości w szkole.

§ 31
1.Zasady rozstrzygania sporów między organami Zespołów,
1) Spory pomiędzy organami Zespołu rozstrzyga komisja składająca się z jednego przedstawiciela każdego organu.
a) Komisja powoływana jest na jeden rok.
b) Przewodniczącym komisji jest Dyrektor Zespołu.
2) Organ, którego kompetencje naruszono, składa do komisji pisemną skargę. a) Komisja rozpatruje w obecności wszystkich członków skargę w terminie do 30 dni od daty złożenia pisma.
3)  Komisja prowadzi księgę protokołów oraz rejestr wnoszonych skarg, do których dołączone są uchwały rozpatrywanych spraw.

§ 32
1.Zasady rozstrzygania sytuacji konfliktowych.
1) Konflikt między uczniem a nauczycielem rozpatrywany jest przez Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia.
2) Konflikt między rodzicem a nauczycielem rozpatruje dyrektor Zespołu.
3) Każda ze stron może zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka lub odwołać się do organu prowadzącego.
4)  Konflikt między uczniami rozpatrują pedagog szkolny i wychowawcy.

§ 33
1. Na terenie Zespołu mają prawo organizować się i działać związki zawodowe nauczycieli i innych pracowników Zespołu.
2. Ogniwa organizacyjne związków zawodowych mają ustawowo określone uprawnienia, które dyrektor Zespołu musi respektować.


ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA ZESPOŁU

§ 34
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
3. Dyrektor Zespołu każdego roku zapoznaje nauczycieli, uczniów i rodziców z organizacją roku szkolnego.

§ 35
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowany przez Dyrektora do 30 kwietnia każdego roku.
1) Arkusz organizacyjny zawiera czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników oraz ogólną liczbę godzin pracy finansowanych przez organ prowadzący.
2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji roku szkolnego tworzony jest tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
3. Tygodniowy rozkład zajęć tworzony jest przez zespół nauczycieli powołany przez Dyrektora, któremu przewodniczy wicedyrektor.

§ 36( uchylono)

§ 37
1. (uchylono)
2. W szkole tworzy się stanowisko pedagoga.
1) Do zadań nauczyciela -pedagoga należy:
a) rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów,
b) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
c) rozwiązywanie trudności poprzez kontakt z uczniem, jego domem rodzinnym, wychowawcą  i nauczycielami, udzielanie porad i wskazówek,
d) przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego uczniów poprzez stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych,
e) współpraca z instytucjami wspomagającymi szkołę (Policją, Poradnią PP w Sieradzu, Kuratorami, Sądem Rodzinnym)
f) eliminowanie napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych w ramach indywidualnej pomocy pedagogicznej,
g) kierowanie uczniów na badania do PPP w Sieradzu,
h) (uchylono)
i) organizacja spotkań z uczniami, rodzicami celem rozwiązywania problemów dotyczących uczniów.

§ 38
1. Podstawową jednostką organizacyjną w przedszkolu jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
3. (dodano) Liczba uczniów w oddziale szkolnym 1 etapu edukacyjnego może liczyć ponad 25 uczniów, ale do 27, jeśli dziecko jest z urzędu przyjęte w trakcie trwania roku szkolnego. Na 2 etapie edukacyjnym liczba uczniów nie powinna przekraczać 24. W grupach przedszkolnych liczba dzieci nie powinna przekraczać 24 i 18 (mała sala).
4. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
1) (dodano) Czwarta godzina lekcyjna zajęć w-f może być prowadzona w grupach międzyoddziałowych.
5. (uchylono)
6. (uchylono)
7.  Praca dydaktyczno - wychowawcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego i realizowana jest w wymiarze 25 godzin tygodniowo.
8. Publiczne Przedszkole jest placówką pięciooddziałową.
9. (dodano) Praca dydaktyczno - wychowawcza w szkole prowadzona jest na podstawie programu nauczania  i realizowana jest w oparciu o ramowe plany nauczania.

§ 39
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
2. Czas trwania zajęć w klasach I-III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
4. Zajęcia obowiązkowe realizowane są w pięciodniowym tygodniu nauki.
5. (uchylono)

§ 40
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Zespołu na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców ( opiekunów prawnych).
2. Ramowy rozkład dnia powinien zawierać ustalenia o charakterze organizacyjnym, między innymi godziny pracy przedszkola ze wskazaniem godzin pracy poszczególnych oddziałów, godziny posiłków oraz harmonogram zajęć dodatkowych organizowanych w przedszkolu.

§ 41
1. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
2. Rozkład dnia umożliwia zachowanie właściwej propozycji czasowej miedzy formami proponowanymi przez nauczyciela a swobodną działalnością dzieci.
3. Część codziennych zajęć, zgodnie z zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi dzieci w wieku przedszkolnym, powinna odbywać się na powietrzu( przy sprzyjających warunkach atmosferycznych).

§ 42
1. Zespół może przyjmować słuchaczy z zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu, a zakładem kształcenia nauczycieli.

§ 43
Religia, jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
1. Życzenie wyrażone jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione,
2. Uczniowie niekorzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi,
(Uchylono pkt 3-13)

§ 44
1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę.
3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki:
1) udostępnia książki i inne źródła informacji,
2) tworzy warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania uczniów oraz wyrabia i pogłębia u uczniów nawyk czytania i uczenia się,
4) organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną,
5) (dodano) prowadzi zapisy o gromadzeniu, udostępnianiu i wypożyczaniu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie.
(uchylono pkt 5-9)

§ 45
1. W szkole działa świetlica.
2. Zajęcia świetlicowe organizowane są dla wszystkich dzieci z klas 0 - VI, które muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniom opieki w szkole.
1) W uzasadnionych przypadkach w świetlicy mogą przebywać dzieci z oddziałów przedszkolnych.
2) Liczba dzieci nie przekracza jednorazowo 25 uczniów.
3. Czas pracy świetlicy dostosowany jest do potrzeb rodziców.
4. Świetlica prowadzi pozalekcyjne formy pracy opiekuńczo- wychowawczej.
5. Wychowawca świetlicy współpracuje z nauczycielami, wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych, otaczając opieką dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
6. Nadzór pedagogiczny nad pracą świetlicy sprawuje dyrektor lub zastępca dyrektora szkoły.
7. Zajęcia świetlicowe organizowane są podczas rekolekcji wielkopostnych oraz w dni ustawowo wolne od zajęć lekcyjnych.
(uchylono pkt 8-12)

§ 46
1. W celu realizacji zadań i wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole zorganizowano stołówkę.
2. Korzystanie z posiłku w stołówce szkolnej jest odpłatne.
3. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej (w tym wysokość opłat )ustala dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym.
1)(dodano)Szczegółowe warunki korzystania ze stołówki zawarte są w procedurach.(załącznik nr 9)
(uchylono pkt 4-7)

ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

§ 47
1. (otrzymuje brzmienie) W Zespole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji(starszy referent) i pracowników obsługi (woźny, sprzątaczki, kucharki, intendent, palacz/konserwator i pracownik gospodarczy).
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i pracowników określają odrębne przepisy.
3. Pracownicy administracji i pracownicy obsługi pracują według określonych przez dyrektora Zespołu zakresów obowiązków.

§ 48
1. Nauczyciel wykonuje pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
1) dodano) szczegółowy zakres obowiązków nauczyciela określony jest w przydziale czynności.
2.(Uchylono)

2. Nauczyciel ma prawo zgodnie z obowiązującymi przepisami do:
1) formułowania własnych programów nauczania i wychowania oraz realizowania ich po uzyskaniu opinii Rady Pedagogicznej,
2) decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów,
3) podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych - awans nauczyciela.

§ 49
1.Do zakresu zadań nauczyciela  należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej zgodnie z wybranymi i zatwierdzonymi przez Radę Pedagogiczną programami oraz potrzebami i zainteresowaniami uczniów,
a) plan pracy lub rozkłady materiałów nauczyciel opracowuje miesięczne.
b) plany wychowawcze, plan współpracy z rodzicami, PZO, plany pracy kółek i zajęć dodatkowych oraz zajęć wyrównawczych nauczyciel przedstawia do 15.X.
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji, (nauczyciele przedszkola),
4) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów, itp.
5) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
6) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
7) dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
8) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
9) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, między innymi przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,
10)  realizowanie zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących,
11)  czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał, inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno- sportowym,
12) poddawanie się ocenie,
13) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo - dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
14) współpraca z nauczycielami zajęć dodatkowyc

do góry

Załączniki

Statut

Informacje o dokumencie

Data utworzenia: 2015-02-23
Autor: Damian Skrobała


© Copyrights 2015 Powered by planetinfo.pl